مقالات و دانستنیها

اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی

ایجاد یک پروژه طراحی داخلی بدون طراح نور مانند بیرون رفتن برای شام و خوردن تنها چیزی است که در سبد نان است. نان ممکن است عالی باشد، اما شما بسیاری از غذاهای جالب دیگر را از دست می دهید. نورپردازی ماهرانه بُعد دیگری به فضا می بخشد و پروژه طراحی داخلی را زنده می کند.

نورپردازی عالی عمق و ارتفاع، نقاط دنج را ایجاد می کند و توجه را به چشمگیرترین مناطق شما جلب می کند. همه چیز در مورد تعادل نور و سایه و آوردن انرژی جدید به فضای داخلی است. یک معمار یا طراح داخلی ممکن است فقط شبکه ای از نورهای پایین را در طرح های خود برای فضای داخلی شما ترسیم کند، که عدالت را با آنچه آنها طراحی کرده اند رعایت نمی کند. فراخوانی کارشناسان نور برای همکاری هماهنگ با طراح داخلی یا معمار، تأثیر فضای شما را به حداکثر می رساند.

نور در طراحی داخلی چقدر اهمیت دارد؟

نورپردازی به اندازه سایر عناصر طراحی مهم است. نور خوب فضا را تغییر داده و دگرگون می کند. ما از نور و سایه استفاده می کنیم تادر اتاق حس آرامش باشد و جوی متناسب با سلایق مخاطب داشته باشد. فرض کنید می‌خواهیم یک اثر هنری را روی یک دیوار برجسته کنیم، برای نمایش اثر هنری به نور پایین‌تری نیاز داریم، اما در ترکیب با ناحیه‌های تیره‌تر در اطراف تابلو چشم ما را به نقاشی جلب می‌کند.

مهارت ما ترکیب هنرمندانه نورهای پایین، نورهای بالا، چراغ های دیواری، چراغ های کف، چراغ های مخفی، چراغ های ویژه، نورپردازی معماری یکپارچه، آویزها و لامپ ها برای افزودن جذابیت و عمق زیاد به هر اتاق است. ما استراتژی های مختلفی را برای راه حل های مختلف اعمال می کنیم.

نور روز چه تاثیری در طراحی داخلی دارد؟

نور روز یک عامل حیاتی برای همه طراحان است. طراحان داخلی و طراحان نور نحوه ورود نور روز به هر فضایی را که روی آن کار می کنند بررسی میکنند. این بر جایی که همه چیز در آن قرار می گیرد تأثیر می گذارد. نور آفتاب به اندازه نور مصنوعی مهم است. در یک فضای نشیمن، نور روز به آن احساس روشنی و باز شدن می دهد. بنابراین ما فکر می کنیم که چگونه نور مصنوعی را مدیریت کنیم و گزینه های مختلفی را در طول روز ارائه می دهیم.

یک بعد از ظهر خاکستری در لندن با یک صبح آفتابی روشن در دبی بسیار متفاوت به نظر می رسد و به نور متفاوتی نیاز دارد.

نورهای معماری هنوز هم در جایی که نور روز وجود دارد نقش دارند. از آن برای روشن کردن نقاط تیره در قفسه بندی، اضافه کردن درخشندگی به یک منطقه کاری یا برجسته کردن آثار هنری استفاده کنید. نوارهای خطی LED به نازک کاری و ویژگی های کلیدی اتاق شما گرما می بخشد و ممکن است با نور طبیعی برای افزودن تمرکز و زیبایی مورد نیاز باشد. راه حل کلیدی مدیریت گزینه های روشنایی برای زمان های مختلف روز با استفاده از ترکیبی از نور روز و نور مصنوعی است.

نور مصنوعی چه تاثیری در طراحی داخلی دارد؟

نور مصنوعی تحریک بصری ایجاد می کند. ما همیشه به روشن ترین نقطه در یک اتاق کشیده می شویم، بنابراین از نور مصنوعی برای برجسته کردن ویژگی های خاص در فضا استفاده می کنیم. در آشپزخانه، ممکن است جزیره آشپزخانه یا میز ناهارخوری باشد که ما آنها را برجسته می کنیم. ما همچنین تمرکز را به لبه های اتاق می آوریم تا چشم انداز را گسترش دهیم. ممکن است با استفاده از نورهای محیطی، نور ظریفی را به سطوح عمودی مانند کمدها اضافه کنیم، که نور منعکس شده را از آن سطوح ایجاد می کند.

در آشپزخانه ایجاد نورپردازی اصولی، برای تهیه یک غذا، درست کردن نوشیدنی، یا به سادگی دیدن آنچه در داخل کمد است، نیز حیاتی است.

نورپردازی دکوراتیو در طراحی داخلی چیست؟

نورپردازی تزئینی مانند آویز دراماتیک، چراغ دیواری یا لامپ ویژه – چیزی بیش از افزودن اشیاء جذاب به اتاق است. ممکن است چشم ما به یک آویز بزرگ و دلپذیر روی یک میز کشیده شود، اما کار چند چراغ پایین در هر طرف واقعا به کیفیت نور می افزاید.

نورپردازی تزئینی مهم است اما یک طراح نور خوب آن را با نورپردازی معماری ترکیب می کند تا بهترین نتیجه را به دست آورد. برای یک آرامش آرام در اواخر بعد از ظهر، می توانید فقط نور تزئینی را برای تماشای تلویزیون روشن کنید، یا کتاب خود را زیر یک لامپ زیبا بخوانید، یا از یک غذای شیرین لذت ببرید. در مواقع دیگر، به ترکیب کامل تری از چراغ ها نیاز خواهید داشت.

نورپردازی معماری در طراحی داخلی چیست؟

نورپردازی معماری ترکیبی از نورهای مخفی قرار گرفته در معماری یا نازک کاری را در بر می گیرد. نورهای پایین، نورهای بالا، چراغ های نوار LED، واشرهای کف و غیره جعبه ابزار ما برای ایجاد یک فضای جالب هستند و تمایل دارند در میان معماری پنهان شوند. آنها هم برای تأکید بر مواد و هم برای تأمین روشنایی عمومی استفاده می شوند. هنگامی که این نور در نازک کاری مانند قفسه بندی، کمد یا خزانه های معماری ادغام می شود، عمق، مناطق مورد علاقه و لایه های نور در اطراف اتاق را فراهم می کند.

در یک خانه قدیمی، ممکن است گچ کاری جالبی داشته باشید که می توان آن را با نورپردازی معماری برجسته کرد، یا دارای ستون هایی باشد که می توانند از پایین روشن شوند. نورپردازی معماری نیز برای هدایت چشمان شما از فضاها به اتاق مجاور، در امتداد راهرو یا بالا رفتن از پله ها مفید است. قرار دادن چند نور در نمای بیرونی خانه و بالای درب یا در آستانه پنجره می‌تواند نمای شما را قاب‌بندی کند. همچنین می توانید از نورپردازی معماری در محوطه خارج منزل استفاده کنید. لامپ های گاردن نور جدیدی به درختان می‌تاباد و نورهای بالا می‌توانند چشم‌انداز جدیدی را به دیوار بافت‌دار بیاورند. از داخل، این نورهای معماری بیرونی چشمان شما را فراتر از شیشه فضای زندگی شما می کشاند و به عمق می افزاید.

چگونه ترکیب مناسبی از نورپردازی تزئینی و معماری را در طراحی داخلی خود به دست آورید؟

یک طرح نورپردازی موفق و منعطف همیشه ترکیبی از نورپردازی تزئینی و معماری خواهد داشت. وظیفه ما این است که به فضا یا طرح های شما نگاه کنیم، با ایده ها بازی کنیم و سپس لایه هایی از نور را در فضا برنامه ریزی کنیم تا به تعادل نور برسیم. ما به دنبال ترکیبی شاد از نور محیط، نور برجسته و نورپردازی معماری هستیم.

ذوق و شور مخاطب اغلب با جزئیات نور پنهان به دست می آید. بیایید به آشپزخانه برگردیم: ممکن است نورهای مخفی در لبه جزیره آشپزخانه داشته باشید، اما اضافه کردن یک نوار LED در زیر آن(لبه پایینی)، لایه‌بندی و درام می‌افزاید. این فقط روشنایی سطح پایینی را ارائه می دهد، اما در شب این ترفند ساده احساس فضا را تغییر می دهد. مثال دیگر یک میز ضیافت داریم اگر یک نوار LED در پشت ضیافت اضافه کنید تا دیوارهای پشت آن را برجسته کنید، فضایی متفاوت و فضای وسیع تری ایجاد می کنید. اگر صندوقی بدون نور دارید، احتمالاً به سختی متوجه آن خواهید شد، اما با اضافه کردن یک نوار LED روی صندوق، سقف را بالا می برید. این درخشش سقف همچنین با بازتاب نور به فضا، کل اتاق را بسیار روشن تر می کند.

برای پروژه طراحی داخلی خود به چه کیفیت نور نیاز دارم؟

چراغ های ال ای دی همان چیزی است که ما امروزه از آن استفاده می کنیم، اما کیفیت تک تک چراغ ها تاثیر زیادی بر فضا دارد. ما همیشه به کیفیت دمای رنگ و قوام رنگ فکر می کنیم. برای ما، اتصالات با کیفیت بالا با CRI (شاخص رندر رنگ) بالاتر از 90 طبیعی ترین نور را ارائه می دهد. CRI مشخصه سنجش کیفیت نور LED  هست و از 0 تا 100 درجه بندی میشود. رنگ‌های قرمز، آبی تیره و سبزهای عمیق زمانی که با نور CRI بالا برجسته می‌شوند، بسیار واقعی‌تر به نظر می‌رسند.

اگر از چند نور رو به پایین در یک فضا استفاده می کنید، به خصوص با دیوارهای سفید یا خنثی، به ثبات دمای رنگ برای همه چراغ ها نیاز دارید. این در کلوین اندازه گیری می شود. نورپردازی معماری می تواند رنگ نور کمی سردتر داشته باشد – 2700K، و موارد تزئینی مانند چراغ های رومیزی، چراغ های دیواری و آویزها با رنگ گرم تر – 2400K بهتر کار می کنند. وظیفه ما ایجاد هماهنگی است. می توانید از چراغ های سقفی و نورهای بالا با 2700K استفاده کنید و تزئینات خود را روی 2400K داشته باشید. سپس نوارهای LED داخل نازک کاری می توانند گرمای رنگی مشابه نورپردازی تزئینی شما داشته باشند.

چه زمانی باید طراح نور استخدام کنید؟ 

به محض اینکه شما و طراح داخلی یا معمارتان نقشه ای برای قرار دادن مبلمان دارید، با طراحان نور تماس بگیرید. اگر ما با یک طراح داخلی یا معمار کار کنیم، پروژه نهایی شما قوی تر خواهد شد، به طوری که یراق آلات می توانند به طور کامل در طراحی نهایی ادغام شوند. گاهی اوقات در پروژه های بزرگتر با یک مدیر پروژه کار می کنیم. ما می‌خواهیم بهترین نتیجه را برای فضای شما داشته باشیم و هر چه زودتر درگیر شویم، تغییرات کمتری در آینده انجام خواهد شد.

خوشبختانه تیم ما با تخصصی که در نورپردازی دارد در این مرحله بسیار به کارفرما کمک میکنه و کار با سرعت و کیفیت بالایی پیش میره.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *