مقالات و دانستنیها

ریجن‌ های پلی ‌استیشن چه تفاوتی با هم دارند؟

قطعا اولین نکته‌ای که هنگام خرید پلی‌استیشن 5 با آن مواجه می‌شوید، موضوع ریجن (Region) آن است. اما چند سوال پیش میاد : ریجن‌ های پلی ‌استیشن چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟ چرا سونی کنسول‌های خود را با ریجن‌های گوناگون عرضه می‌کند ؟  آیا ممکن است با خرید کنسولی که ریجن متفاوت دارد، در اجرای بازی‌های مختلف دچار مشکل شوید؟  با پلی لینک ایران  همراه باشید تا به تمامی این سوالات پاسخ بدهیم.

تفاوت ریجن های PS5 چیست؟

حتما وقتی برای خرید کنسول PS5 (پلی استیشن 5) به فروشگاه‌های مربوطه مراجعه کردید شاهد تأکید فروشنده‌ها روی این موضوع بوده‌اید. اولین موضوعی که به آن اشاره می‌کنند ساخت آن کنسول است، برای مثال گفته می‌شود کنسول ریجن ژاپن در همین کشور تولید می‌شود. این ادعا بدون پایه و اساس است چرا که اکثر کنسول‌های PS5 در کشور چین تولید و مونتاژ می‌شوند. بحث دیگری که مطرح می‌شود، کیفیت سخت‌افزار است که این موضوع نیز کاملاً کذب می‌باشد. زیرا تمامی ریجن‌ها از سخت‌افزار مشابهی استفاده می‌کنند و عموماً تفاوتی ندارند. ریجن های کنسول PS5 انواع گوناگونی مانند آمریکا، ژاپن و غیره است که با اعداد تک‌رقمی مثل 1 و 2 شناخته می‌شوند.

دنیا به طور کلی شامل 6 ریجن است، اما در پلی استیشن تنها 4 ریجن وجود دارد. ما برای شناسایی دستگاه خود از کد ریجن‌ها استفاده می‌کنیم که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. ریجن های مختلف ps5 به این شرح است:

  • ریجن 1 : آمریکا
  • ریجن 2 : اروپا
  • ریجن 3 : آسیا
  • ریجن 4 : استرالیا

انواع ریجن‌ های پلی ‌استیشن

در لیست زیر ریجن ها و کد آن ها را برایتان ذکر کرده ایم

  • کد CFI_1016 مخصوص اروپا و خاورمیانه هست
  • کد CFI_1015 مخصوص ایالات متحده آمریکا و کانادا است
  • کد CFI_1000 مخصوص ژاپن میباشد
  • کد CFI_1002 برای استرالیا و نیوزلند میباشد
  • کد CFI_1014 برای آمریکای لاتین، مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی میباشد
  • کد CFI_1018 برای کره جنوبی میباشد

یک نکته این که همه ریجن ها در دو مدل A و B هستند که نماد A یعنی استاندارد (دارای درایو) است و نماد B یعنی دیجیتال (فاقد درایو) میباشد.

مثلا CFI_1000A یعنی کنسول ریجن ژاپن است و استاندارد (دارای درایو) است

سری جدید کنسول ها ps5 به صورت CFI_11xx وارد بازار شده اند. این مدل کمی سبک تر است ، شاید حدود 300 گرم. اما باید منتظر نگاهی دقیق تر به داخل کنسول باشیم. هنوز کسی گزارش نداده است که یکی از مدل های جدید برای بررسی باز شده است. مدل جدید به عنوان سری CFI-1100 تعیین شده است ، تغییری از نسخه های سری CFI-1000 میباشد. تصور می شود که هر دو نسخه دیسکی و دیجیتال این کنسول، این تغییرات را دریافت کرده اند.

بازی ریجن های مختلف

بعضی ها  تصور می‌کنند که با خرید کنسول یک ریجن مشخص، مجبورند بازی‌هایی همان ریجن را تهیه و استفاده کنند. این تصور غلط بوده و دستگاه‌های امروزی اعم از PS5 و PS4 به اصطلاح ریجن فری هستند. یعنی گیمرها به راحتی می‌توانند بازی‌های ریجن‌های مختلف را روی کنسول بازی خود نصب و بازی کنند.

تنها تفاوت بسته‌های الحاقی یا DLCهای بازی‌ها هستند که باید با توجه به ریجن بازی خود تهیه شوند تا به‌درستی اجرا شوند. تنها فرقی که می‌توان برای بازی‌های ریجن‌های مختلف قائل شد، سطح خشونت یا پیام‌های هشدار هنگام اجرای بازی‌های ترسناک و غیره باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *