مقالات و دانستنیها

استریم چیست؟ (معرفی جامع )

استریم چیست؟

آیا تا بحال برای شما هم سوال پیش آمده که استریم چیست و چگونه استریم کنیم ؟ یا معنی استریم چیست؟ به تکنولوژی مورد استفاده برای ارائه و انتقال محتوا که عموما به صورت صدا و تصویر هم می باشند استریم یا استریمینگ ( Streaming ) می گویند. این تعریفی است که سایت لایف وایر در پاسخ به سوال استریم چیست ارائه داده است . امروزه استریمینگ را به عنوان تکنولوژی مورد استفاده برای انتقال محتوا بر بستر اینترنت می شناسند که البته شناخت درستی از آن نمی باشد. در سال ۲۰۲۰ نیز با شیوع ویروس کرونا، افراد زیادی خانه‌نشین شدند و بسیاری از آن‌ها به جای دیدن فیلم و سریال به تماشای استریمر محبوب خود پرداختند. برای پاسخ به سوال استریم گیمینگ چیست، بازار کار آن چگونه است، لیست ابزار مورد نیاز استریم چیست و چالش‌های استریمرها چه هستند، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

استریمر کیست؟

استریمر همان فردی است که محتوا را برای کاربران آماده می‌کند و برای آن‌ها می‌فرستد، درواقع این فرد همان تولید کننده محتواهای ارسالی است. البته احتمالا این عبارت را بیشتر در مورد کسانی که به صورت آنلاین بازی می‌کنند، شنیده‌اید؛ اما باید بدانید که استریمر تنها به این افراد اطلاق نمی‌شود. حتی کسانی که به صورت زنده استریمینگ می‌کنند، نیز با این عنوان شناخته می‌شوند.

شاید برای شما جالب باشد که نام چند استریمر معروف و شناخته شده در دنیا را بشناسید. شناخت این افراد به شما کمک می‌کند که با درک بهتری در این مسیر قدم بگذارید:

  • Ninga
  • Shroud
  • Summit1g
  • Tfue
  • TSM_myth

استریمیر کیست ؟

انواع استریم چیست و چه کاربردهایی دارند؟

استریم به 2 صورت انجام میگیرد :

  • ارائه محتوا بصورت دائمی یا مقطعی
  • لایو استریم یا پخش زنده

ارائه محتوا به صورت دائمی یا مقطعی

شما در این حالت از استریم  به عنوان فرستنده فایل محتوا را روی سرور مورد نظر خود قرار می‌دهید؛ حال ممکن است که این سرور شخصی باشد یا این که سروری عمومی و معتبر باشد. تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که سرور مورد نظر شما با محتوا همخوانی داشته باشد.

این روش از استریمینگ بسیار طرفدار دارد؛ به گونه‌ای که روزانه در سراسر دنیا میلیون‌ها فایل صوتی یا تصویری در سایت‌های مرتبط ارائه شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال، فایل‌هایی که در YouTube یا Sound Cloud قرار می‌گیرد.

 لایو استریم یا پخش زنده

لایو استریم چیست؟ همانطور که از اسمش مشخص است پخش زنده محتوا ( صوت و تصویر ) به صورت اینترنتی می باشد. از لایو استریم در کلاس های آموزشی ، جلسات و کنفرانس ها ، اشتراک گذاری آنلاین بازی ها ، جلسات شخصی ، شبکه های تلویزیون اینترنتی، ارتباط با مخاطبان و … استفاده می شود. در این روش یک کاربر محتوا را به صورت زنده در بستر اینترنت به دو صورت محدود یا نامحدود در اختیار کاربران می گذارد. در حالت محدود کاربر فرستنده می تواند تعیین کند چه فرد یا افرادی به محتوا دسترسی داشته باشند و در حالت نامحدود کاربر محتوا را برای عموم در دسترس می گذارد. ارائه محتوا در لایو استریم توسط نرم افزار صورت می گیرد که این نرم افزارهای به دو بخش تقسیم می شوند:

1- نرم افزارهای عمومی

2- نرم افزارهای تخصصی

  • نرم افزارهای عمومی : این نرم افزارها دارای سرورهای پرسرعت می باشند که از معروف ترین آنها می توان به Youtube Live ،Facebook Live ، Twitch، لایو اینستاگرام و در نمونه های ایرانی به آپارات لایو و همچنین نرم افزارهای لنز و آنتن که مخصوصص برنامه های ورزشی هستند اشاره کرد. این نرم افزارها مورد استفاده عموم قرار می گیرد که عضویت در آنها معمولا بدون هزینه می باشد. همچنین از نسخه تحت وب این نرم افزارها هم می توان استفاده کرد.
  • نرم افزارهای تخصصی : این نرم افزارها که معروف ترین آنها نرم افزار Adobe Connect است از کامپیوتر کاربر یا یک سرور اختصاصی برای ارتباط با کاربران دیگر و ارائه محتوا استفاده می کند. از این نرم افزارها عموما برای کلاس های آموزشی ، جلسات و کنفرانسها استفاده می شود . نرم افزارهای حرفه ای معمولا دارای هزینه ها بالایی می باشند و به همین دلیل برای استفاده کاربران خانگی و ساده مقرون به صرفه نمی باشند.

چگونه از استریم کسب درآمد کنیم؟

جالب است بدانید که محبوبیت فناوری استریمینگ به عملکرد شگفت آورش جهت انتقال اطلاعات ختم نمیشود، بلکه برای بسیاری از افراد شیوه ای جهت کسب درآمد اینترنتی است! در ادامه به روش های کسب درآمد از استریم اشاره میکنیم:

  • کسب درآمد با دریافت حق اشتراک از پلتفرمها: پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب مبلغی را به عنوان حق اشتراک در تبلیغات به صاحب کانال‌های فعال می‌دهند. به این ترتیب با انتشار ویدیو به صورت فعال می‌توانید از استریمینگ کسب درآمد کنید.
  • بازاریابی و تبلیغات: کمپانی‌های بازی‌سازی جهت تست و معرفی محصولات خود به گیم استریمرها نیاز دارند. از این رو شما می‌توانید به عنوان گیم استریمر درآمد خوبی در این زمینه داشته باشید.
  • استریمر و بلاگری: افرادی که به عنوان بلاگر در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی فعالیت پیوسته دارند، تبلیغات زیادی از شرکت‌ها و فروشگاه‌های لوازم استریمینگ دریافت می‌کنند.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز لایو استریم چیست؟

  • اینترنت پرسرعت اولین و مهمترین نیاز برای استریم محتوا است. امروزه در سراسر دنیا اینترنت پرسرعت به راحتی در دسترس می باشد و خوشبختانه در ایران هم سرعت اینترنت پیشرفت قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است.
  • نیاز دیگر استریمینگ بستری می باشد که استریم بر روی آن انجام می گیرید. این بستر می تواند یک نرم افزار مثل Adobe Connect یا Obs Studio یا Zoom و Skype باشد یا می تواند یک سایت مثل آپارات ، یوتیوب ، فیسبوک لایو و … باشد که باید با توجه به نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. باید نرم افزار را بر طبق نیاز خود و با توجه به نوع استریمینگ خود انتخاب کنید.

البته لوازم های جانبی دیگر هم مثل کارت کپچر و… هست ولی مهمترین لوازم استریم همین  2 مورد هست.

 

جمع‌بندی

در این مقاله در سایت پلی لینک ایران بررسی کردیم که استریم چیست؟ ، استریمر کیست ؟،  درآمدزایی از آن چگونه است و به چه تجهیزاتی نیاز دارد . با نشان دادن آمار رسمی نیز به شما ثابت کردیم که این صنعت نه تنها درآمدزایی بسیاری دارد بلکه با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است. استفاده از سرویس‌های استریم، هم برای تولیدکنندگان محتوا و هم برای کاربران بسیار مفید است. امیدواریم این مقاله بتواند شما را در تبدیل شدن به یک استریمر معروف و موفق راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *